Saturday, April 9, 2011

Pendiagnosan Makmal Upper Respiratory Tract Infection

Pengenalan

Kawasan saluran respiratori atas bermula daripada bahagian larinks sehingga ke ruang rongga hidung dan merangkumi orofarinks, nasofarinks, bersama-sama rongga kaviti berdekatan, sinus dan bahagian tengah telinga. Kawasan respiratori atas boleh dijangkiti oleh beberapa jenis jangkitan bakteria seperti :
-Pharyngitis,
-tonsilitis, dan kerengsaan pada bahagian tekak.
-Nasopharyngitis,
-Otitis media,
-Sinusitis,
-Epiglottitis.

Secara keseluruhan, pharyngitis adalah jenis jangkitan yang paling kerap berlaku. Sebagai tambahan, jangkitan yang tidak dirawat boleh menyebabkan masalah yang lebih serius. Dalam kes jangkitan pharyngitis, 20 peratus daripadanya disebabkan oleh bakteria dan selalunya memerlukan rawatan dengan antibiotik yang bersesuaian.

Diagnosis bagi kes jangkitan pharyngitis adalah rumit disebabkan bahagian orofarinks selalunya mengandungi bakteria normal flora aerobik dan anaerobik yang bercampur(mixed) dalam kadar yang banyak.

Normal flora selalunya memiliki jumlah yang jauh lebih banyak berbanding bakteria yang bersifat pathogens dan tugas juruteknologi makmal perubatan di sini adalah untuk membezakan di antara bakteria yang bersifat komensals dan pathogens.

No comments:

Post a Comment