Sunday, April 10, 2011

Limfatik Filariasis di Malaysia

Pengenalan

Cacing Filaria merupakan parasit yang dikategorikan dalam kelas nematod darah. Terdapat berbagai-bagai jenis cacing filaria seperti Wuchereria bancrofti, Brugia malayi, Brugia timori, Loa loa, Onchocerca volvulus dan beberapa spesies yang lain. Walau bagaimanapun, hanya beberapa jenis cacing filaria hidup di dalam saluran limfatik. Cacing filaria yang hidup di dalam saluran limfatik manusia adalah seperti Wuchereri bancrofti, Brugia malayi, dan Brugia timori.

Jangkitan cacing filaria boleh menyebabkan penyakit filariasis. Di Malaysia, cecacing filaria yang selalu menyebabkan penyakit filariasis ialah Wuchereria bancrofti dan Brugia malayi.Kedua-dua cacing filaria ini masih menjadi penyebab utama bagi penyakit filariasis dan elefantiasis di semenanjung Malaysia dan di kepulauan Borneo. Selalunya hanya cacing filaria dewasa akan menghuni saluran limfatik manusia yang dijangkitinya. Kehadiran cecacing ini hanya dapat dikesan pada peringkat mikrofilaria di mana cecacing pada peringkat ini akan berada di dalam saluran darah manusia.

Isi Kandungan

Di Malaysia, Limfatik filariasis masih berlaku terutamanya di kawasan Sabah dan Sarawak. Oleh itu, jangkitan parasit ini perlu dikawal melalui kaedah rawatan dan pencegahan yang sesuai oleh kakitangan hospital. Secara umum, cacing filaria dewasa daripada spesies Wuchereria bancrofti dan Brugia malayi tinggal di dalam saluran limfatik manusia. Peringkat infektif bagi cacing filaria ini adalah pada larva peringkat ketiga. Larva filaria yang dihasilkan oleh cacing betina viviparous akan ditransmisikan kepada pesakit melalui luka akibat gigitan nyamuk.

Cacing filaria ini menjadi dewasa dan bersenyawa di dalam saluran limfatik manusia. Manakala peringkat diagnosis bagi filariasis adalah semasa cacing ini masih berada di peringkat mikrofilaria. Pada peringkat mikrofilaria, cacing ini terdapat di dalam saluran darah. Nyamuk daripada spesies Culex merupakan perumah perantara bagi cacing filaria ini. Di dalam kitaran hidupnya, cacing filaria akan menghuni dua perumah iaitu manusia dan vektor(nyamuk).

Larva cacing filaria peringkat pertama tidak matang dan mikrofilaria tinggal di dalam darah. Mikrofilaria yang telah tertanggal sarungnya, akan berkemban menjadi larva peringkat pertama, kedua, dan ketiga. Larva peringkat ketiga yang infektif akan dipindahkan kepada manusia.

No comments:

Post a Comment