Sunday, April 10, 2011

Pendiagnosan Makmal Bagi Jangkitan Upper Respiratory Tract

Swab daripada bahagian saluran respiratori atas akan diambil oleh pegawai perubatan dan dihantar ke makmal patologi di dalam bekas yang sesuai seperti botol bijou. Juruteknologi makmal perubatan akan menjalankan ujian ke atas spesimen untuk mengesan pathogen yang berpotensi menyebabkan jangkitan. Bakteria yang menyebabkan jangkitan pada bahagian saluran resiratori atas adalah seperti :
-Staphylococcus aureus,
-Neisseria meningitidis,
-Streptococcal pyogenes,
-Corynebacterium diphtheriae.

Pengumpulan dan Penghantaran Spesimen:

Selalunya, spesimen perlu diambil oleh pegawai perubatan ataupun jururawat yang terlatih. Pesakit perlu duduk menghadap ke arah punca cahaya, manakala lidah perlu direndahkan dengan menggunakan kayu penekan lidah. Swab kapas yang sterile akan digunakan untuk mengambil spesimen pada bahagian tonsil, rongga farinks dan bahagian yang mengalami inflamasi. Selalunya dua sampel akan diambil pada bahagian yang sama. Spesimen pertama digunakan untuk penyediaan smear, manakala spesimen kedua akan dihantar ke makmal untuk dianalisis. Jika spesimen tidak boleh diproses dalam masa 4 jam, sampel swab tersebut perlu diletakkan dalam medium pengangkutan(Amies/Stuart).

Pemerhatian Melalui Mikroskop:

Pencelupan Gram adalah sejenis pencelupan yang baik bagi pemerhatian melalui mikroskop. Bakteria-bakteria tertentu seperti kompleks fusospirochaetal dan Candida mudah dilihat melalui smear yang dicelup dengan pencelupan Gram. Akan tetapi, smear yang dicelup dengan pencelupan Gram tidak terlalu sesuai untuk pengesanan Streptococci dan Neisseria spp. secara spesifik kerana kebanyakan genus Streptococci dan Neisseria spp. memiliki bentuk yang hampir serupa. Tambahan pula, smear direk tidak sensitif dan spesifik bagi pengesanan bacilli diphtheria. Tanpa permintaan daripada pegawai perubatan, pencelupan Gram tidak perlu dilakukan untuk swab tekak.

Kultur dan Sensitiviti:

Selepas sampel diterima oleh pihak makmal, swab akan disapukan sedikit kepada permukaan plat agar darah(BA). Dengan menggunakan wire loop yang sterile, streak plat agar darah untuk membiakkan koloni bakeria. Agar darah tersebut perlu disediakan dengan menggunakan media basal agar tanpa glukosa ataupun mengandungi kandungan glukosa yang rendah seperti Tryptic Soy Agar(TSA).Proses pengasidan glukosa oleh Streptococcus pyogenes menghalang penghasilan haemolisin. Darah yang digunakan adalah pada kepekatan 5 peratus. Plat perlulah dipenuhkan sehingga mencapai kedalaman 4 hingga 5 mm. Darah beberapa jenis haiwan seperti kambing lebih sesuai digunakan kerana ia boleh mengesan haemolisis bagi beberapa jenis komensal Haemophilus spp.

Pengesanan bagi koloni bakteria Beta-Haemolitik boleh diperbaiki dengan meletakkan disk co-trimoxazole(seperti yang digunakan dalam ujian sensitiviti) dan disk bacitracin berkepekatan rendah di atas permukaan agar yang telah di streak. Selepas 18 hingga48 jam tempoh pengeraman pada suhu 35-37 darjah selsius, plat agar darah tadi boleh diperiksa untuk melihat jenis koloni yang tumbuh pada permukaannya.

Daripada plat aga darah tadi, koloni yang tumbuh boleh diambil untuk penyediaan smear. Smear yang telah disediakan akan dicelup dengan pencelupan Gram. Melalui pencelupan inilah bakteria yang dilihat akan dikelaskan kepada bakteria Gram positif atau bakteria Gram negatif cocci/rod.

Bagi proses pengkulturan untuk bakteria Corynebacterium diphtheriae, media tambahan akan digunakan. Walaupun bacilli diphtheria tumbuh dengan baik pada agar darah biasa, pertumbuhan bagi bakteria ini bleh diperbaiki dengan menggunakan dua media tambahan iaitu :
-Loffler coagulated serum atau Dorset egg medium.
-Media selektif Tellurite blood agar.

Laporan tidak rasmi bagi kehadiran Corynebacterium diphtheriae boleh diberikan pada peringkat ini. Akan tetapi, laporan ini perlu disahkan dengan melakukan ujian biokimia ringkas tertentu. Bakteria Corynebacterium diphtheriae memberikan keputusan catalase dan nitrate-positif. Urea tidak dihidrolisiskan oleh bakteria ini.

Ujian Sensitiviti:

Ujian sensitiviti rutin bagi bakteria pada tekak dan rongga farinks selalunya tidak diperlukan. Pathogen utama yang menyebabkan bacterial pharyngitis ialah Streptococcus pyogenes dan Corynebacterium diphtheriae. Antibiotik seperti benzylpenicillin dan erythromycin dipilih sebagai antimicrobials yang sesuai untuk merawat kedua-dua jangkitan bakteria ini. Dalam kes jangkitan diphtheria, rawatan dengan bahan antitoxin juga boleh digunakan.

No comments:

Post a Comment