Saturday, April 9, 2011

Normal Flora di Bahagian Upper Respiratory Tract

Bakteria yang dikategorikan sebagai normal flora di bahagian farinks merangkumi jumlah spesies yang banyak. Akan tetapi, bakteria ini tidak perlulah dilaporkan semasa pemeriksaan pada kultur tekak. Antara normal flora yang terdapat di bahagian saluran respiratori atas adalah:
-viridans(alfa-haemolitik) streptococci dan pneumococci.
-Neisseria spp. yang bukan patogenik.
-Staphylococci (S. aureus, S, epidermidis).
-Moraxella (Branhamella) catarrhalis.
-Diphtheroids (tidak termasuk C. diphtheriae).
-Haemophilus spp.
-Yeast (Candida spp.) dalam bilangan yang sedikit.
-Beberapa anaerobik Gram-Positif cocci dan Gram-Negatif rod yang lain.

Bahagian tekak orang-orang tua, immunodeficient, ataupun pesakit yang tidak mendapat zat makanan secukupnya boleh dijangkiti oleh Enterobacteriaceae seperti Escherichia coli, Klebsiella spp. dan enterobacter serta kumpulan non-fermentative Gram Negatif(Acinetobacter spp. dan Pseudomonas spp.)

Golongan-golongan di atas juga boleh dijangkiti Staphylococcus aureus dan Candida spp. Walaupun mikroorganisma ini kesemuanya tidak menyebabkan pharyngitis dan hanya dikaitkan dengan granulocytopenia, juruteknologi makmal perubatan adalah dinasihatkan untuk melaporkan penemuan tersebut kepada pegawai perubatan.

Bilangan normal flora dalam jumlah yang banyak pada golongan ini perlu diawasi kerana ia boleh menyebabkan jangkitan pada bahagian saluran respiratori bawah(lower respiratory tract).

No comments:

Post a Comment