Saturday, April 9, 2011

Agen Bakteria Yang Menyebabkan Jangkitan Upper Respiratory Tract

Streptococcus pyogenes(Lancefield Group A) adalah pathogen yang kerap menyebabkan pharyngitis dan tonsillitis. Jangkitan ini selalunya dikesan pada golongan kanak-kanak(5-12 tahun). Streptococcal pharyngitis dikaitkan dengan tanda-tanda ruam pada kulit, dan pesakit yang dijangkiti akan mengalami demam(scarlet fever). Pada bayi, jangkitan streptococcal pada tekak selalunya melibatkan nasofarinks dan diikuti dengan discaj pada rongga hidung yang banyak.

Beta haemolitik streptococci jarang menjadi penyebab kepada jangkitan saluran respiratori atas dan jika dikesan, juruteknologi makmal perubatan yang bertugas perlulah melaporkannya. Jangkitan saluran pernafasan yang disebabkan oleh bakteria Streptococcus pyogenes jika tidak dirawat dengan sepatutnya, akan menyebabkan rheumatic fever dan glomerulonephritis.

Corynebacterium diphtheriae adalah penyebab kepada jangkitan diphtheria, iaitu sejenis penyakit yang endemik dalam banyak negara. Diphtheria adalah penyakit yang serius dan diagnosis dilakukan berasaskan penemuan klinikal yang dibuat oleh pegawai perubatan.

Gonococcal pharyngitis pula semakin dikenali disebabkan kadar kes jangkitan ini yang semakin meningkat di beberapa negara. Jangkitan saluran pernafasan atas yang dikaitkan dengan bakteria Gonococcal ini juga hampir menyamai jumlah kes jangkitan gonorrhoea pada bahagian serviks dan urethra. Kultur swab tekak untuk mengenalpasti jangkitan gonococci perlu dilakukan apabila diminta oleh pegawai perubatan menggunakan media selektif yang bersesuaian seperti media Thayer-Martin(Modified).

Walaupun jumlah Candida albicans atau spesies Candida lain yang sedikit pada bahagian ini mungkin hanyalah sebahagian daripada normal flora, peningkatan jumlah bakteria ini boleh menyebabkan oral candidiasis. Kawasan yang dijangkiti adalah pada bahagian lidah, tonsil, tekak dan buccal mukosa.

No comments:

Post a Comment